İŞLETMENİN MUHASEBESİYLE İLGİLİ OLMAYAN TİCARİ DEFTERLERİN ELEKTRONİK ORTAMDA TUTULMASI HAKKINDA TEBLİĞ HAKKINDA DUYURU
Sayın Üyemiz,
Ticaret Bakanlığı tarafından, İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ'de elektronik defter tutma zorunluluğunun kapsamı ile bu kapsamda bulunan şirketlerin geçiş sürecine yönelik değişiklikler yapılmıştır. Buna göre;
14 Ağustos 2025 tarihli ve 32986 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan değişiklik ile;
- Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun gözetim ve denetimine tabi olan şirketler tarafından tutulan yönetim kurulu karar defteri Tebliğ kapsamı dışında bırakılmıştır.
Bu kapsamda bulunan,
- Bankalar,
- Varlık yönetim şirketleri,
- Finansal kiralama şirketleri,
- Faktoring şirketleri,
- Finansman ve tasarruf finansman şirketleri,
yönetim kurulu karar defterini fiziki olarak tutmaya devam edeceklerdir. Bu şirketler bakımından pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterini elektronik ortamda tutma zorunluluğu devam etmektedir.
- Savunma sanayi alanında faaliyet gösteren şirketler, elektronik defter tutma zorunluluğu kapsamından çıkarılmıştır.
Savunma sanayii alanında faaliyet gösteren,
- Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı ve Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfının birlikte veya ayrı ayrı doğrudan veya dolaylı bağlı ortaklık ve iştirakleri,
- Endüstriyel Yetkinlik Değerlendirme Programı (EYDEP) A sertifikasına sahip şirketler,
- Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı projelerinin ana yüklenicisi olan şirketler, defterlerini fiziki olarak tutabileceklerdir.
Yine Tebliğ'de yapılan değişiklikle elektronik defter tutma zorunluluğundan muaf tutulan bu şirketlerin fiziki veya elektronik deftere geçişlerinde defter açılış ve kapanışlarına dair usul belirlenmiştir.
20 Eylül 2025 tarihli ve 33023 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan değişiklik ile;
Yönetim kurulu karar defteri elektronik ortamda tutulması zorunlu olan defterler arasından çıkarılmıştır.
Bu doğrultuda, gerek Tebliğ kapsamındaki ticari defterlerini elektronik ortamda tutması zorunlu olan şirketler, gerekse bu ticari defterlerini ihtiyari olarak elektronik ortamda tutmak isteyen şirketler yönetim/müdürler kurulu karar defterlerini talep etmeleri halinde elektronik ortamda tutabileceklerdir.
Söz konusu değişikliğin yayımı tarihinden önce yönetim/müdürler kurulu karar defterini elektronik ortamda tutmaya başlayan ancak Tebliğ'de yapılan değişiklik uyarınca fiziki defter uygulamasına yeniden dönmek isteyen şirketler ise 1 Ocak 2026 tarihine kadar Ticaret Bakanlığına başvuruda bulunarak elektronik defterlerinin kapanışını ve notere müracaatta bulunarak fiziki defter açılışlarını yaptırabilecektir. Başvuru usulü ve başvuruya eklenecek belgelere Elektronik Ticari Defter Sistemi'nde (ETDS) duyurular alanında yer verilmiştir.
ETDS'ye geçiş süresi 2025 yılı sonuna kadar uzatılmıştır.
Bu kapsamda, Tebliğin yürürlüğe girdiği 1 Temmuz 2025 tarihinden önce kuruluşları ticaret siciline tescil edilmiş olan kuruluş ve esas sözleşme değişikliği işlemleri Ticaret Bakanlığı iznine tabi olan şirketlerin fiziki ortamda tuttukları defterlerin kapanış onaylarını yaptırarak ETDS'ye geçmeleri için 1 Ocak 2026 tarihine kadar notere başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
"İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ"in güncel metnine ulaşmak için tıklayınız.
"Elektronik Ticari Defter Sistemi"ne ulaşmak için tıklayınız.
Önemle bilgilerinize sunarız.
